poniedziałek, 15 października 2012

Do łezki łezka... czyli zupa cebulowa:)

   Cebula jest fantastycznym warzywem, będącym bazą lub dodatkiem do niezliczonej ilości potraw. Sprawdza się również, występując w roli głównej na talerzu. I właśnie takie jej zastosowanie dzisiaj Wam prezentuję. Zupę cebulową po raz pierwszy zrobiłam w zeszłym roku, nie jedząc jej nigdy wcześniej. Czytając wiele przepisów i widząc niejedną wersję jej przyrządzenia - zabierając się do gotowania - miałam jedynie wyobrażenie o jej smaku, zapachu czy konsystencji. Niby tylko kilka składników, ale byłam pewna obaw, gdyż uważam, że danie tak nieskomplikowane musi być wykonane perfekcyjnie, z należytą uwagą i "miłością", żeby smakowało wybornie:) Czy mi się udało? Cóż....mi smakowała bardzo, ale nie miałam wtedy porównania. Zrobiłam ją potem rodzicom i dopiero ich reakcja uświadomiła mi, że prawdopodobnie trafiłam. Teraz, po smakowaniu wielu zup cebulowych, śmiało mogę powiedzieć, że mi się wtedy udało:) W tym roku czekałam z tą zupą...w sumie nie wiem na co. Na jesień? Jak koleżanka z pracy powiedziała, ze robi zupę cebulową, od razu miałam plan na najbliższe danie do zaprezentowania na blogu:) 
    M. kiedyś wyczytał, że kobieta płacze średnio 5 razy w miesiącu. Jak mam gorszy czas i zdarza mi się uronić łzę, M. zawsze mi wtedy powtarza: "wypłacz się, do wyrobienia normy i tak Ci jeszcze brakuje(i tu następuje całus)";)) Uwierzcie mi...podczas krojenia kilograma cebuli wyryczałam się chyba za kilka najbliższych miesięcy;) Ale co tam czerwone, mokre oczy, to nie ma znaczenia bo zupa wyszła wyśmienita! Szczerze polecam. Kilka składników, które każdy ma w domu, wystarczy trochę uwagi i macie pyszną zupę na jesienne dni.





Składniki:
na 4 porcje
  • 1 kg zwykłej białej cebuli
  • kieliszek półwytrawnego białego wina
  • 2 łyżki masła
  • 1 łyżka oliwy
  • 1 łyżka świeżego bądź suszonego tymianku
  • 1 łyżeczka majeranku
  • 1 litr bulionu wołowego
  • 1 -2 ząbki czosnku
  • sól
  • pieprz

Przygotowanie:

    Cebule posiekajcie w cienkie piórka i smażcie na maśle z oliwą na niezbyt dużym ogniu aż cebula zmięknie i delikatnie zmieni kolor na ciemniejszy. Jak cebula zmięknie dodajcie posiekany ząbek czosnku, tymianek i wino.





    Zwiększcie ogień aby alkohol odparował po czym przełóżcie cebulę do garnka. Dodajcie bulion i majeranek i gotujcie przez ok 30 minut. Doprawcie do smaku solą i pieprzem. Podajcie koniecznie z grzanką z dobrym francuskim serem:)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz